Pub pod Ziemią – karaoke 360°

Po zakupie kamery Insta360 4K Beta w 2016 roku zastanawiałem się nad materiałem demonstracyjnym. Nagrałem kilkanaście ujęć w Krakowie w okolicach rynku, myśląc, że złożę z tego demko pokazujące miasto w 360 stopniach z muzyką w tle. Zebrany materiał mnie nie zachwycił i stwierdziłem, że nie ma co tracić na to czasu. Dzięki uprzejmości zaprzyjaźnionemu Pubowi pod Ziemią nakręciłem serię filmów sferycznych z odbywającego się tam karaoke. Miał być to test kamery w warunkach sztucznego oświetlenia w ciemnym pomieszczeniu. Jedno z testowych nagrań przerodziło się w film promujący lokal.

Zamysł

Zamysł był prosty. Statyw z kamerą umieściłem między osobą śpiewającą a obrazem wyświetlanym z projektora. Dźwięk nagrywałem prosto z konsoli do rejestratora dźwięku. Dzięki uprzejmości Gazdy, który stał wtedy za konsolą, dźwięk był dodatkowo nagrywany na jego sprzęt. Po kilku dniach otrzymałem od niego podkręcony dźwięk, który zdecydowanie był lepszy od tego, który nagrałem na rejestrator. Dźwięk w tych nagraniach gra pierwsze skrzypce (dopełniając bajer 360 stopni), więc dzięki Gazda! Bez tego filmy nie miałyby duszy. 😉

W planie miałem zrobić kilka testowych nagrań. Wyszło jedenaście. Jak dobrze pamiętam, to zaczęliśmy chwilę po godzinie 20 i nagrywaliśmy jeden kawałek po drugim, aż bateria się skończyła. Czas pracy kamery na baterii to ok. 40 min. W przerwach jednak starałem się ją trochę podładować. Gdzieś po godzinie mogłem więc już zajmować się tylko piciem piwa.

W Pubie pod Ziemią tłumy na karaoke zwykle robią się ok. godziny 22. Celowo nie chciałem mieć za dużo ludzi w pobliżu, bo wiadomo… kabelki, statyw – łatwo można zahaczyć i pierwszy film demo mógł być ostatnim nagranym tą kamerą. Już jeden aparat sferyczny stłukłem przez nieuwagę, teraz wolę dmuchać na zimne.

Piwko

Na nagraniu widać, że nie siedzę o suchym psyku. Jednak wątek alko na tym się nie kończy. Był to dzień po moich urodzinach, więc Celina zrobiła mi niespodziankę i postawiła tort bani (czyli dwie tace szotów). Potem jakiś śmiałek postawił to samo jeszcze raz. Po odśpiewaniu mi „Sto lat” przez część lokalu chwilę potem zmyliśmy się do domu. To było czwartkowe karaoke, więc nie mogłem za bardzo szaleć, bo jutro praca itp., itd. W drodze do domu dowiedziałem się, że Celina nie miała pieniędzy, by zapłacić za shoty (które postawiła) i zrobiła to w ukryciu moją kartą… na dwie raty, bo kwota przekroczyła 50 zł i trzeba było to podzielić, aby terminal nie poprosił o PIN. Uśmiałem się. Przebiegła sucz! 😉 Tutaj możecie przeczytać więcej o jej urodzinowych knowaniach

Powstawanie materiału

Nagrania powstały 14 lipca 2016. Jak widać, nie spieszyło mi się z upublicznieniem tych nagrań. Właściwie filmy były gotowe po czterech miesiącach. Powstał wtedy pomysł zrobienia filmu promującego PZ (Pubu pod Ziemią). Został wybrany utwór „Call to Arms” zespołu Manowar śpiewany przez Gazdę i Nao.

W marcu 2017 wrzuciłem na YouTube wersję zgodną, mniej więcej, z ustalonym zamysłem Nao i Asi (właścicielki lokalu). Od listopada 2016 do marca 2017 to kolejne cztery miesiące – w tym czasie dorobiłem się zestawu wtyczek SkyBox Suite firmy Mettle, dzięki którym mogłem do sferycznego materiału dorzucić zdjęcia oraz zrobić go w sferycznej wersji 3D. Efekt 3D można zobaczyć tylko na pojawiających się zdjęciach. Dodanie zdjęć do filmu oraz zrobienie ich animacji w trzecim wymiarze umożliwił mi program Adobe After Effects.

Zdjęcia z różnych imprez w pubie ukazują się na prawie każdej części sfery (poza jej górą i dołem, czyli zenitem i nadirem). Po drodze pojawił się problem kompilacji filmu. Po dorzuceniu drugiej karty MSI GeForce GTX 970 działającej w SLI program Adobe Premiere nie potrafił mi dobrze skompilować filmu – ciągle po 80% postępu pojawiał się błąd kompilacji. Dopiero w trybie kompilacji w oparciu o sam procesor udało mi się zbudować film.

Do dziś miałem zrobić poprawki do filmu. Aktualizacja Adobe Premiere do wersji 2017 spowodowała, że wtyczki Mettle odmówiły posłuszeństwa i nie mogłem edytować filmu. To oraz informacja, że lokal ma się za niedługo przenieść w inne miejsce, spowodowały, że filmy udostępniamy już teraz. Dla filmu 3D musiałem zmienić rozdzielczość z 4096x4096px na 2304x2304px, ponieważ YouTube nie przyjmował większego rozmiaru. Co ciekawe, taki film na YT jest nadal oznaczony jako 4K.

Kamera Insta360 4K Beta posiada dwa sferyczne obiektywy (230°) o jasności F2.0. Szumy na nagraniu były znaczące i próbowałem je wyeliminować programem Neat Video. Wideo straciło przez to trochę na ostrości, ale lepiej się już nie dało – Neat Video jest dla mnie najlepszym programem do odszumiania nagrań wideo (jedyną konkurencją jest chyba tylko Denoiser). Włączenie odszumiania wtyczki Neat Video w Adobe Premiere kilkukrotnie zwiększyło czas przetwarzania filmu.

Do dodania odpowiednich metadanych, aby film mógł zostać wyświetlony na YouTube w postaci sferycznej i 3D, wykorzystałem dedykowane narzędzie Spatial Media Metadata Injector.

Na końcu chciałbym podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do powstania tych materiałów: Asi, Gaździe, Nao, Gosi, Rudej, Olafowi, Dorocie, Fajferowi.

Efekt końcowy

Poniżej prezentuję wszystkie nagrania.

Film promujący Pub pod Ziemią (wersja 2D):

 

Film promujący Pub pod Ziemią (wersja 3D, trzeba mieć okulary VR):

Utwór „Hail to the King” (Avenged Sevenfold) śpiewany przez Gazdę

 

Utwór „Call to Arms” (Manowar) śpiewany przez Gazdę i Nao

 

Utwór „With or Without you (U2) śpiewany przez Małgorzatę

 

Utwór „Material Girl” (Madonna) śpiewany przez Rudą

 

Utwór „Wilcza Za-Miedź” (Wiedźminet), śpiewany przez Gazdę i Nao

 

Utwór „Nights in White Satin” (The Moddy Blues) śpiewany przez Olafa

 

Utwór „Wonderwall” (Oasis) śpiewany przez Fajfera

 

Utwór „The Phantom of the Opera” śpiewany przez Gazdę i Nao

 

Utwór „Narcisstic Cannibal” (KoRn) śpiewany przez Fajfera

 

Utwór „All for Love” (Bryan Adams, Rod Stewart, Sting) śpiewany przez Gazdę, Dorotę, Rudą

 

Wykorzystany sprzęt:

  • kamera sferyczna Insta 360 4K Beta
  • rejestrator Zoom H1 (ostatecznie skorzystałem z materiału dźwiękowego od Gazdy)
  • statyw Manfrotto
  • monopod

Wykorzystane oprogramowanie:

  • Adobe Premiere
  • Adobe After Effects
  • Adobe Audition
  • Mettle SkyBox Suite
  • Neat Video
  • Spatial Media Metadata Injector